Sudah ready ke?

Bait-bait lagu ini tergiang-giang di kepala ku

Bilakah ajal kan menjelang…

Jemput rindu-rindu syahid yang penuh kenikmatan…

cintaku hanya untukMu…

Tetapkan muslimku selalu…

Musahasabah kita kali ini:

Sudah solat di awal waktu kah kita?

Sudah baca qurankah untuk hari ini walau satu muka?

Sudahkah mendoakan untuk rakan dan keluarga?

Sudahkah menziarahi dan bertanya khabar sahabat-sahabat kita?

Sudahkah istighfar hari ini?

Berapa kali qiam untuk minggu ini?

 

Jom muhasabah!!Binalah hubungan baik dengan Allah dengan solat dan sabar kerana kita takkan sanggup untuk ketinggalan menikmati kenikmatan iman dan nikmat takut kepada Allah.Nikmat syurga yang takkan ditemui di mana-mana.Kerana cintaku hanya untukMU.

Rasulullah saw bersabda,”Andai kalian tahu apa yang ku ketahui,nescaya kalian akan sedikit sekali tertawa dan kamu akan banyak menangis”

(Bukhari dan Muslim)

 

Apakah kita sudah bersedia menghadapi ajal andai ia menjemput kita sekarang?Sudah cukupkah amal kita untuk menjadi penyaksian kepada kita untuk terlepas dari azab Allah atau adakah dosa kita lebih banyak tak tertampung lagi hingga amal kita tak sedikit pun dapat menyaingi dosa?

Saya takut andai apa yang saya tahu tidak saya amalkan,Saya takut apa yang saya larang orang lain membuat kemungkaran tapi saya sendiri melakukannya.Tapi,saya lagi takut jika ilmu yang saya ada tidak saya kongsikan kerana apa yang saya akan jawab di depan Allah jika Allah tanya ke mana saya gunakan ilmu saya?Saya juga kena yakin saya menyuruh yang makruf dan mencegah yang mungkar kerana itu refleks diri saya juga.Saya tak boleh hanya mencegah orang lain tapi saya sendiri yang buat kerana azabnya di neraka amat pedih.

 

Satu petikan hadis

Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Akan didatangkan seorang laki-laki pada hari kiamat nanti kemudian dia dilemparkan ke dalam neraka lalu isi perutnya terburai, lalu dia berputar-putar karenanya sebagaimana berputarnya keledai mengelilingi penggilingan. Maka berkumpullah para penduduk neraka melihatnya.

 

Mereka berkata, “Wahai fulan, apa yang menimpamu, bukankah engkau dahulu memerintahkan yang ma’ruf dan melarang dari yang mungkar?”. Maka dia menjawab, “Benar, dahulu aku memang memerintahkan yang maruf tapi aku tidak melakukannya, dan aku melarang yang mungkar namun aku justru melakukannya(HK Muslim)

 

Saya tidak mahu jadi begitu.Saya takut jadi begitu.Saya pun harap kita sama-sama berusaha tidak jadi begitu..

p/s:Kepada ema di leceister.akak ucapkan selamat hari lahir,moga ukhuwwah kita berpanjangan dan terus kuatkan semangat di jalan ini.Akak tahu awak boleh.Sayang awak!!

2 Responses to Sudah ready ke?

  1. ema says:

    salam akak.. bagus nya artikel nih, sgt kena dgn diri sendiri..huhu..takutnyer, tiba2 rase dekatnye dengan mati..tiba2 rase byknyer yg xbuat lagi. tibe2 rase takut, ilmu yg ada sedikit nih xdisampaikan sepenuhnya..mcm mn nih…YAALLAH, bantulah hambu ini..

    tapi apa2 pun, insyaAllah, ema akan cuba yg terbaik.hehe.. thanks for da wish. moga ukhuwah kita berpanjangan…

  2. nectarbee says:

    Wslm,ema..
    Itu pun peringatan kita bersama terutamanya akak sendri.Takutkan.Sebenarnya,kita memang kena slalu crita pasal mati supaya kita sndiri dekat dgn Allah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: